La 7-inch Collection: Ep.1 Héctor Grané et son Ensemble Typique
¡Hola amigos y amigas del tango! (English below)
Aunque pocos lo tengan presente, muchos hemos escuchado a Héctor Grané. Además de ser compositor y arreglador, Grané fue el principal pianista de la Orquesta de Pedro Laurenz, tocando en las todas sus grabaciones desde "Arrabal" en 1937 hasta 1944.
Años después, lo encontramos en "Les Trottoirs de Buenos Aires", un bellísimo disco donde el Tata Cedrón canta tangos de Julio Cortázar con música de Edgardo Cantón. En aquel álbum, Grané actúa como una suerte de eslabón perdido entre el tango tradicional y bailable de los años 40 y el tango de los años 80.
Radicado en Francia desde los años 50, Héctor Grané grabó esta joya que hoy compartimos en el año 1955. El registro coincide con la época en que Astor Piazzolla estudiaba con Nadia Boulanger en Paris. Y aquí viene lo interesante: el tema que vamos a escuchar es "Aydée" del propio Grané.
¿Por qué es relevante? Porque "Aydée" abre uno de los discos del Octeto Buenos Aires, el famoso conjunto de vanguardia de Astor Piazzolla, que marcaría una nueva era para el tango.
Hoy escucharemos la versión original de "Aydée" por Grané, una rareza que no se encuentra fácilmente. A los más curiosos les sugiero comparar esta versión con la de Piazzolla, quien respetó mucho la forma y melodía originales.
¡Ojalá lo disfruten!
Un abrazo desde Buenos Aires,
-Igna
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Hello tango friends!
Although few people are aware, many of us have listened to Héctor Grané. Besides being a composer and arranger, he was the main pianist for Pedro Laurenz's Orchestra, playing on all their recordings from "Arrabal" in 1937 until 1944.
Years later, we find him in "Les Trottoirs de Buenos Aires," a beautiful album where Tata Cedrón sings tangos by Julio Cortázar with music by Edgardo Cantón. In this album, Grané acts as a sort of missing link between the traditional and danceable tango of the 1940s and the tango of the 1980s.
Having settled in France since the 1950s, Héctor Grané recorded this gem that we share today in 1955. This recording coincides with the time when Astor Piazzolla was studying with Nadia Boulanger in Paris. And here comes the interesting part: the piece we are about to listen to is "Aydée" by Grané himself.
Why is this relevant? Because "Aydée" opens one of the albums by the Octeto Buenos Aires, the famous avant-garde ensemble led by Astor Piazzolla, which would herald a new era for tango.
Today we will listen to the original version of "Aydée" by Grané, a rarity that is not easily found. For the more curious, I suggest comparing this version with Piazzolla's, who greatly respected the original form and melody.
I hope you enjoy it!
Best regards from Buenos Aires,
-Igna